logotransp 81h1

bestbokw  blimedlemw  gavanw 

Nu har Blå Bandet startat den nya satsningen ”Jag ser.” Syftet är att få fler vuxna att agera när man möter barn som kan ha det svårt. Har man en ”magkänsla” om detta stämmer det oftast. Visa att man bryr sig och ställa öppna intresserade frågor kring vardagliga händelser kan bli avgörande.

pdf2020-11-12_PRESSMEDDELANDE_Blå_Bandet_startar_ny_satsning_för_att_se_barn_som_växer_upp_i_krångliga_familjer.pdf

- Vi är inte först när det gäller liknande satsningar men behovet är fortfarande stort att se och uppmärksamma barn som växer upp i krångliga familjer, säger Per-Olof Svensson, Blåbandsförbundets organisationssekreterare och fortsätter:

- Genom begreppet ”krångliga familjer” vill vi ta helhetsgrepp på att det kan vara flera olika omständigheter, t.ex. miss/riskbruk, psykisk ohälsa och sociala omständigheter som påverkar barnen negativt.

Det är lätt att vi pratar över huvudet på de barn som vi är extra oroliga för, med bekanta, grannar och arbetskamrater. Barn behöver en vuxen som sätter sig på deras nivå, ser dem i ögonen och visar omsorg om dem.

De barn som klarar sig bäst trots föräldrarnas omständigheter, gör det för att de blivit sedda av en vuxen person i sin närmiljö. Det innebär att också något litet du gör för ett barn i din närmiljö, kan ha stor betydelse för barnets liv och framtid.

- Ta din magkänsla på allvar! Om du känner oro för ett barn är det viktigt att du agerar, framhåller Chatarina Forsberg, nyanställd projektledare i Blå Bandet för satsningen.

Satsningen har inletts med en nyproducerad film samt en ny hemsida. Det kommer att fyllas på med ytterligare material. Ett av målen är att lyfta fram att små initiativ från enskilda kan få mycket stor betydelse. Vidare att i samverkan med Blåbandsföreningar, LP-verksamhetens lokala verksamheter och andra föreningar nå ut med att se och agera är betydelsefullt för de barn som behöver uppmärksamhet.

- Genom att nå ut med denna satsning lokalt hoppas vi att många vuxna inspireras och får ökad förståelse för hur viktigt det kan bli för de barn som behöver bli sedda, säger Emil Gillsberg, Blå Bandets verksamhetsstrateg.

Den ursprungliga planen var en turné i landet för att möta ledare i olika verksamheter för att uppmärksamma att barn behöver bli sedda, även om de döljer något som känns svårt. Den pågående pandemin försvårar detta just nu. Inledningsvis kommer det i likhet med mycket annat att ställas om till digitala forum tills vidare.

PRESSKONTAKT                                                                                    www.jagser.se     www.blabandet.se
Chatarina Forsberg, projektledare ”Jag ser”                              Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-9543031
Emil Gillsberg, verksamhetsstrateg                                               Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 073-3423334   
Per-Olof Svensson, organisationssekreterare                           Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-5682320
Porträtt och genrebilder beställs av org. sekr.

Coronapandemin fortsätter att påverka våra liv. Arbete, resor och föreningsverksamhet förändras eller ställs in helt. Kultur- och idrott har tagit ett stort ansvar, där företrädare har framfört att dessa verksamheter har fått göra det mer än andra. Reaktioner har kommit då bilder har spridits på festande människor utan social distansering. Vid en pressträff fick statsminister Stefan Löven nog och sa: ”Det får vara slutfestat nu!”

Det är märkligt hur lite alkoholens roll tidigare har nämnts som risk för ökad smittspridning. I flera länder har man infört restriktioner kring försäljning, öppettider och även nedstängningar av restauranger. När min egen region där jag bor gick ut med utökade rekommendationer, tänkte ändå en av Uppsalas nationer genomföra ett festarrangemang med 400 personer.

Efter uppmärksamhet i media kom även de till insikt om att det inte var en bra idé. Självklart drabbas restauranger ekonomiskt om de ska stänga tidigare eller helt. Men det är många andra verksamheter som också drabbas.

I debatten framhålls de större idrottsföreningarna som tappar publikintäkter.

Det är klart att det blir svårt att se proportioner när stora arenor inte har fått ha publik, medan vi fortfarande kan trängas i köpcentrum och restauranger. Kultursektorn med artister, teater med flera har också framfört sin svåra situation med inställda arrangemang.

Något som inte når fram på samma sett i mediebruset är de små ideella föreningarna som på många håll har fått minska eller helt ställa in sin verksamhet. Detta gäller inte minst många av våra Blåbandsföreningar och distrikt.

Förutom att många saknar den sociala delen som är så betydelsefull, innebär det också sämre ekonomi. Fikaserveringar, auktioner och lotterier är för många viktiga inkomster.

Vid samma presskonferens sa inrikesminister Mikael Damberg: ”Det duger inte att springa omkring på fester och bidra till ökad smittspridning samtidigt som antalet sjuka ökar”.

Det är väl känt att dricker man alkohol riskerar omdömet att försämras. Social distansering på dagtid kan glömmas bort när festen är igång, på restaurang, nattklubb, studentnation eller privat hemmafest.

Flera länders regeringar har beslutat om att begränsa försäljning och servering, eftersom man ser detta samband. Detta har även regeringen gjort men det räcker inte med ord, det behövs beslut också!

PER-OLOF SVENSSON

Chefredaktör tidningen Blå Bandet

Presentation av ny verksamhet "Jag ser" för att inspirera och utmana fler vuxna att se och bekräfta barn i utsatthet.

fredag, 30 oktober 2020 10:33

11 samlade nyheter + en ledare!

Nu kan du enkelt få en sammanfattning av 11 nyheter på alkohol/drogområdet samt en ledare från nyhetsbrevets redaktör Owe Ranebäck.

pdfNyhetsbrev16-2020_från_Blå_Bandet_-_SLAN.pdf

fredag, 16 oktober 2020 12:49

Enkelt att ha koll - läs nyhetsbrev 15!

Sammanfattningar av 13 nyheter som underlättar att få överblick, länkar om man vill få veta ännu mer!

Samlingsutställning med konstnärer från Örebro län. Se inbjudan!

Konst åt alla Hörsta 27 31 okt 20 webb

IOGT-NTO:s Irma Kilim och Kalle Dramstad uppmärksammar på DN debatt vad som egentligen ligger bakom "gårdsförsäljning" av alkohol som förespråkare lyfter som viktigt för landsbygdsturism men istället bör liknas vid "garageförsäljning i staden" och att det är storföretags ekonomiska intressen som driver. Läs detta!

https://www.dn.se/debatt/gardsforsaljning-ar-en-bluff-av-sveriges-storsta-alkoholforetag/

 

Ur Hillevi Wahls förord: "Och fundera en gång till om det är nödvändigt att dricka den där drinken när barnen är med. Och i så fall varför" 
25 kr (ord. 50 kr) + frakt Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 
Foto: Per-Olof Svensson
Hillevi Wahl webb
Bl.a. intervjuer med Magnus Helldahl som med tidigare negativa erfarenheter nu vill bidra till alkoholfri livsstil samt med Chatarina Forsberg, nyanställd i Blåbandsförbundet för nya satsningen "Jag ser - till stöd och hjälp för barn i krångliga familjer".

Ingen höjning av alkoholskatten på sex år och ingen ökning av anslagen till alkohol- och narkotikaområdet, skriver Owe Ranebäck, nyhetsbrevets redaktör.