Börja det nya året med en studiecirkel!
Per-Olof Svensson, Blåbandsförbundets organisationssekreterare, anmäler en annons för alkohol i tidningen Aftonbladet. Annonsen saknar den informationstext som enligt alkohollagen måste finnas. Anmälan har gjorts till Konsumentverket och Alkoholgranskningsmannen.
I samband med finalen för det veckolånga firandet av Princess Hall med Blå Bandet som ägare i 25 år, utdelades förbundets högsta utmärkelse.
I samband med Blåbandsförbundets rikskonferens på Hellidens folkhögskola i Tidaholm, tilldelades Stockholm-Västerort Blåbandsförening Blåbandsförbundets utmärkelse ”Framgångsrik förening” med följande motivering:
I samband med Blåbandsförbundets rikskonferens på Hellidens folkhögskola i Tidaholm, tilldelades Ann-Marie Lindgren, Ersboda Blåbandsförening, Umeå, förbundets högsta utmärkelse Francis Murphy-plaketten med följande motivering:
- Vi ser att alkoholreklamen breder ut sig kraftfullt i både nationell och lokal tidningsmedia, i Tv-kanaler, webb och sociala medier.
- Att alkoholföretag satsar så mycket betyder givetvis att det betalar sig med ökad försäljning, säger Per-Olof Svensson, Blå Bandets organisationssekreterare.
- Den indirekta reklamen genom sponsring i bland annat idrottssammanhang med produktnamnsplacering, innebär en fortsatt avtrubbning där vi påverkas utan att vi ens tänker på detta.
Därför uppmanar Per-Olof Svensson:
- Nu är det dags för politiker att genomföra åtgärder för att begränsa alkoholreklamen och därmed ta alkoholpolitiskt ansvar!