logotransp 81h1

bestbokw  blimedlemw  gavanw 
Alkohol och andra droger möter oss nästan överallt i samhället. Reklamen för alkohol är påträngande och riklig i reklam-TV och sociala medier. Trots dess omfattning är den ändå omgärdad av en lång rad restriktioner och regler, bland annat är det förbjudet att rikta alkoholreklam till unga under 25. Trots detta exponeras en ung människa över 13000 gånger per år för alkoholreklam.
Men det är mycket annat än reklam som påverkar oss. Drogpositiva budskap når oss genom många andra kanaler än regelrätt reklam.
Personer med stort genomslag i sociala medier, Influencers, kan ha miljontals följare - inte sällan unga sådana. I alltför många fall tas då inte tillräckligt stort ansvar för hur användning av alkohol och andra droger visas upp. Bilder och videos sprids som aldrig skulle godkännas om det gällde reklam.
 
 
 
tisdag, 01 december 2020 16:27

Återlansering ”Fått nog” 2 dec.

Blå Bandet upprepar den succéartade kampanjen från förra hösten om att uppmärksamma beroendereklamen som våra unga utsätts för.

Ni har väl inte missat vår lansering 5 november på Youtube?  Tack för all uppmuntran och positiv feedback vi har fått  sedan lanseringen.

Som alla så har även vi fått tänka om och planerar annorlunda än det var tänkt från början pga. rådande pandemi.

Vi har valt att ”smyga” igång kampanjen och vår hemsida är under uppbyggnad för att det ska kunna hända saker efterhand.

Jag Ser kampanjen gör vi tillsamman med LP-verksamheten vilket är ett spännande samarbete som ger oss många fördelar och möjligheter att nå fler människor.

Självklart vill vi att Blå Bandet och nykterhet ska prioriteras och synas, men i denna kampanj handlar det som ofta, inte om oss utan om de som behöver oss.

Det finns andra organisationer som gjort och gör liknade satsningar. Det ser vi som ett tecken på att vi är med i tiden och det som händer i samhället. Att se människor och bry sig om, är något vi tror att de flesta av oss gör. Men som vi ser, om inte annat på nyheter,  så finns det stora behov av omsorg och omtanke, särskilt för barn.

Det är ju tyvärr ingen risk att vi kommer dithän, att det finns mer varma leenden och omsorg än det finns människor. Vi kan frimodigt fortsätta uppmuntra varandra att se varande och andra.

Jag Ser är precis rätt idag och kommer troligen vara så lång tid framåt.

Vi vill vara er behjälpliga i föreningar och distrikt och vara en resurs för er speciellt nu under rådande pandemi, där behovet av omsorg snarare ökar än minskar. Planen var att åka runt till er, men tillsvidare blir det seminarier och föreläsningar på internet som vi kommer bjuda in er till  ungefär en gång i månaden. 

Ni får jättegärna höra av er till oss om ni önskar vår hjälp vid lokala satsningar på internet.

Vi hjälper er gärna vid personliga internetmöten i Blå Bandet sammanhang eller i andra sammanhang där ni är engagerade och tror att vårt budskap kan spela roll.  Ni får givetvis även använda vårt material eller filmer, en broschyr och affischer kommer tryckas inom kort.

Om ni inte tittat än så är ni välkomna att gå in på Youtube Blå Bandet för lanseringen från 5 november och hemsidan www.jagser.se

Vi vill med denna hälsning passa på och önska er alla en riktigt fin och ljus advent!

Jag Ser-gruppen genom Chatarina Forsberg, projektledare
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-9543031

 

 

måndag, 30 november 2020 14:12

17 nyheter i sammanfattning

Alkoholpolitiskt nyhetsbrev nr 18 (Fakta, arument, debatt) ute nu!

Det vore ett allvarligt misstag att sjösätta en ny ANDTS-strategi utan att garantera medel som gör att strategin kan förverkligas. Det skriver Blåbandsförbundet & Sv. Blåbandsungdom tillsammans med ytterligare 16 organisationer.

När hela världen pratar om att hur vi ska minska belastningen på sjukvården är det minst sagt märkligt att den svenska regeringen väljer att prioritera ner det förebyggande arbetet.

Det framhåller Per-Olof Svensson från Blå Bandet och Tjarls Metzmaa från SBU tillsammans med företrädare från Riksförbundet Anhöriga mot droger; IOGT-NTO; Polisförbundet; Svensk Sjuksköterskeförening; Yrkesföreningen mot tobak; Riksförbundet föräldraföreningen mot narkotika; Ungdomens nykterhetsförbund; Förbundets Sveriges tandhygienister; Narkotikapolitiskt center; Sveriges Landsråd för alkohol- och narkotikafrågor; Bosnien och Hercegovinas kvinnoriksförbund; Junis; Riksförbundet Visir; Verdandi; Svenskar och invandrade mot narkotika; Tobaksfakta.

Debattartikel är nu publicerad i nättidningen Altinget (en efterföljare till ”Riksdag och departement”).

https://www.altinget.se/artikel/det-racker-inte-att-prata-om-vikten-av-forebyggande-insatser

Det är märkligt hur lite alkoholens roll tidigare har nämnts i Sverige som risk för ökad smittspridning. I flera länder har man infört restriktioner kring försäljning, öppettider och även nedstängningar av restauranger. När min egen region där jag bor gick ut med utökade rekommendationer, tänkte ändå en av Uppsalas nationer genomföra ett festarrangemang med 400 personer. Hur tänkte man då?

Läs hela artikeln här:

http://www.hemmetsvan.se/nyhetstexter.jsp?oid=8710&coid=4&fbclid=IwAR0ERwZBb69-X0OxfmewAPsnfkWcsHjpx_qgTV0Ylcasz3tzERpQ5H1OUsc

 

Samtliga nummer kan läsas digitalt på vår särskilda webbplats för detta.

måndag, 16 november 2020 10:37

19 nyheter i sammanfattning

Nyhetsbrev 17: Blå Bandet vill se barn som växer upp i krångliga miljöer; Mer engagemang för gårdsförsäljning än för alkoholskador; Blå Bandet: ”Det får vara slutfestat nu”; Verdandi: Stoppa försäljningen av alkohol efter 22.00

pdfNyhetsbrev17-2020_från_Blå_Bandet_-_SLAN.pdf
Snabb respons: Alkoholstopp från 22.00
Lööf: Regeringen borde gett krogarna en förvarning
Tyska Bundestag sa nej till legalisering
Fyra delstater till i USA röstade för legalisering
Debatt: Narkotikafri skola en självklarhet?
Debatt: Många dör av överdoser trots vård
Unga högriskdricker när alkohol säljs i matbuktiken
Aldrig en bra idé att bjuda tonåringar på alkohol
Hårda regler för nätkasinom förlängs
Europas unga röker och dricker mindre
Danska 15-16-åringars alkoholkultur sticker ut i Europa
Låg alkoholkonsumtion bland norska ungdomar
Nätförsäljningen av alkoholfri öl slår rekord
Nordisk samsyn om nolltolerans för alkohol under graviditet
Feministiskt initiativ: Legalisera inte cannabis

Nu har Blå Bandet startat den nya satsningen ”Jag ser.” Syftet är att få fler vuxna att agera när man möter barn som kan ha det svårt. Har man en ”magkänsla” om detta stämmer det oftast. Visa att man bryr sig och ställa öppna intresserade frågor kring vardagliga händelser kan bli avgörande.

pdf2020-11-12_PRESSMEDDELANDE_Blå_Bandet_startar_ny_satsning_för_att_se_barn_som_växer_upp_i_krångliga_familjer.pdf

- Vi är inte först när det gäller liknande satsningar men behovet är fortfarande stort att se och uppmärksamma barn som växer upp i krångliga familjer, säger Per-Olof Svensson, Blåbandsförbundets organisationssekreterare och fortsätter:

- Genom begreppet ”krångliga familjer” vill vi ta helhetsgrepp på att det kan vara flera olika omständigheter, t.ex. miss/riskbruk, psykisk ohälsa och sociala omständigheter som påverkar barnen negativt.

Det är lätt att vi pratar över huvudet på de barn som vi är extra oroliga för, med bekanta, grannar och arbetskamrater. Barn behöver en vuxen som sätter sig på deras nivå, ser dem i ögonen och visar omsorg om dem.

De barn som klarar sig bäst trots föräldrarnas omständigheter, gör det för att de blivit sedda av en vuxen person i sin närmiljö. Det innebär att också något litet du gör för ett barn i din närmiljö, kan ha stor betydelse för barnets liv och framtid.

- Ta din magkänsla på allvar! Om du känner oro för ett barn är det viktigt att du agerar, framhåller Chatarina Forsberg, nyanställd projektledare i Blå Bandet för satsningen.

Satsningen har inletts med en nyproducerad film samt en ny hemsida. Det kommer att fyllas på med ytterligare material. Ett av målen är att lyfta fram att små initiativ från enskilda kan få mycket stor betydelse. Vidare att i samverkan med Blåbandsföreningar, LP-verksamhetens lokala verksamheter och andra föreningar nå ut med att se och agera är betydelsefullt för de barn som behöver uppmärksamhet.

- Genom att nå ut med denna satsning lokalt hoppas vi att många vuxna inspireras och får ökad förståelse för hur viktigt det kan bli för de barn som behöver bli sedda, säger Emil Gillsberg, Blå Bandets verksamhetsstrateg.

Den ursprungliga planen var en turné i landet för att möta ledare i olika verksamheter för att uppmärksamma att barn behöver bli sedda, även om de döljer något som känns svårt. Den pågående pandemin försvårar detta just nu. Inledningsvis kommer det i likhet med mycket annat att ställas om till digitala forum tills vidare.

PRESSKONTAKT                                                                                    www.jagser.se     www.blabandet.se
Chatarina Forsberg, projektledare ”Jag ser”                              Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-9543031
Emil Gillsberg, verksamhetsstrateg                                               Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 073-3423334   
Per-Olof Svensson, organisationssekreterare                           Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-5682320
Porträtt och genrebilder beställs av org. sekr.

... tillsammans med ytterligare 20 organisationer under ledning av Irma Kilim, IOGT-NTO. Avslutande panelsamtal modererades av Tjarls Metzmaa, SBU.

Seminariet inleddes med ett välkomsttal av WHO:s programchef för alkohol och narkotika i Europa, Carina Ferreira Borges. Därefter följde presentationer från Magnus Jonsson från Socialdepartementet och Anna Månsdotter från Folkhälsomyndigheten.

Sista presentationen gjordes av Håkan Leifman och handlade om civilsamhället ANDTS-Skuggstrategi. Seminariet avslutades med ett panelsamtal mellan Mona Eriksson (Polisen), Percy Larsson (Skatteverket) och Ulrika Ankargren (Länsstyrelsen).

*Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Seminariet kan ses på Youtube:

Seminarium på temat Framtidens ANDTS*-strategi

Sida 1 av 11